Aktuelle Ernährungsmedizin 2009; 34: S34-S38
DOI: 10.1055/s-0028-1090139
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stellschrauben für den Appetit

Geschlecht, Alter und Erkrankungen als Modulatoren von Hunger und SättigungFine Tuning AppetiteSex Differences, Aging and Illness as Modulators of Hunger and SatiationN.  Geary1
  • 1Departement Agrar- und Lebensmittelwissenschaften, Gruppe Physiologie und Verhalten, ETH Zürich
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Publication History

Publication Date:
23 March 2009 (online)

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Zusammenfassung

Um das Wissen über die physiologische Steuerung der Nahrungsaufnahme klinisch sinnvoll nutzen zu können, müssen auch sekundäre physiologische Vorgänge, die Hunger und Sättigung beeinflussen, einbezogen werden. In diesem Artikel werden 3 dieser sekundären Modulatoren beschrieben, nämlich Geschlecht, Krankheiten und Alter. Physiologische Geschlechtsunterschiede beeinflussen Stoffwechsel und Nahrungsaufnahme bei Mensch und Tier. Für den Appetit sind die Östrogene sehr bedeutend. Östrogene verstärken die Sättigungswirkung von Cholezystokinin (CCK), was die zyklusbedingte Variation der Nahrungsaufnahme bei weiblichen Tieren und Frauen erklärt. Dabei ist das Minimum der Energieaufnahme in der periovulatorischen Phase zu beobachten. Einfluss auf den Appetit haben außerdem Alterungsprozesse, die zur sogenannten Altersanorexie führen. Das Nachlassen des Geruchs- und Geschmackssinns, die reduzierte Compliance des Magens und eine verstärkte CCK-Freisetzung bei Mahlzeiten tragen zu einer verminderten Nahrungsaufnahme bei. Inappetenz bei Krankheiten basiert auf der Immunantwort: Die dabei freigesetzten Immunmodulatoren beeinflussen direkt oder indirekt viele periphere und zentrale Neurotransmitter, die Hunger und Sättigung physiologischerweise steuern, zum Beispiel Serotonin, NPY und α-MSH, deren Manipulation mögliche klinische Anwendungen zu bieten scheint.

Abstract

Rational clinical application of the physiological control of eating requires consideration of a number of secondary physiological processes that can modify hunger and satiation. Three of these are described here: sex, illness and aging. Sex differences occur in the control of appetite as well as in the metabolism of ingested nutrients. In adults, these are controlled mainly by gonadal steroid hormones, especially estrogens in the case of eating. The secretion of estrogens varies during the ovarian cycle, leading to a reduction in eating during the pre- and peri-ovulatory phases. This is apparently a consequence of a change in the neural processing of hunger and satiation signals, especially the satiation signal arising from the secretion of the intestinal hormone cholecystokinin (CCK) during meals. Alterations in eating-related feedback signals also contribute to the decrease in energy intake associated with aging, the anorexia of aging. Progressive declines in gustatory and olfactory function reduce flavor intensity and the enjoyment of eating. Furthermore, gastric accommodation during meals decreases and both CCK secretion and the sensitivity to CCK increases, leading to premature satiation, and again, inappropriately decreased nutrient intake. Immune responses during acute and chronic illnesses alter several of the brain mechanisms controlling appetite so as to produce illness anorexia. Although acute illness anorexia can be beneficial, chronic anorexia is an important clinical problem. Changes in both peripheral and central neurochemical mediators of normal appetite, such as the central neurotransmitters serotonin, NPY and α-MSH, are important mediators of illness anorexia and may offer effective means of intervention.

Literatur

Prof. Dr. Nori Geary

Departement Agrar- und Lebensmittelwissenschaften, Gruppe Physiologie und Verhalten, ETH Zürich

Schorenstraße 16

8603 Schwerzenbach, Schweiz

Phone: 0041/44/6557424

Email: nori-geary@ethz.ch